Vyberte stránku

 Vobčas se motám kolem webovek, je to tvorba jako každá jiná. Potřebujete vědět co chcete a pak na tom makat tak dlouho, dokavád nejste spojojeni a tedy i hotovi. Design, interiér, vaření nebo webovky, všechno to má stejnej základ. Webovky jsou ale díky internetovýmu prostoru asi vidět nejvíc. A taky se tam točí velký prachy, kreativec za hodinu má více než jiný profese a přitom jeho vodpovědnost je řádově menší, než vodpovědnost průměrnýho chirurga pižlajícího vaše střeva.

To že webovky se vyvíjejí, jejich filozofie, grafika a možnosti se vyvíjí jej jasný. V BlekFílds jim to konečně docvaklo, protože jejich web bude za chvíli pod ochranou památkovýho úřadu. Myslím, že byl starej už když ho tvořili. Ale vo tom to není. Je složitej. Je nepřehlednej, má blbou grafiku, blbý fotky a blbý texty. To, že cesta se mění a v našem složitým světě nastupují nový generace (jako třeba generace Alfa) a ty vidí svět jinak, je jasný. Vracíme se k dávný době, kdy vítězí pojmy jako „Simplicity” místo „Complexity”, kdy voprašujeme Occamovu břitvu.

Jak už jsem mnohokrát říkal, v BlekFílds na to jdou jinak, protože jdou proti trendu. To ostatně není nic novýho, v našem regionu to už dělal Josef Švejk, Brouk Pytlík, major Těrazky i radní městečka Koucourkova, Jistej Till Eulenspiegel by sem mohl emigrovat taky.

Jan Řezáč ve svým článku „ Proč MENDELU vyhodí 5,4 milionů korun z okna” to koneckonců rozebírá velmi podrobně. A stejně mu tam furt něco chybí.

Tak třeba 10 webů a jedna entita. K čemu tolik webů? Kdo je bude plnit a jak? K čemu budou a jak se v nich lidská bytost bude orientovat? Jaká je filozofie zadání (tady se obávám, že žádná)? Jak se budou lišit? Ten směr je pravým opakem Occamovy břitvy.

Problém není vytvořit něco, problém je to udržovat v přehledným stavu a v chodu. Je–li už teď současnost mizerná, jaký je předpoklad změny? Co je podmínkou pro úspěch?

První otázkou je hledání vodpovědi na „Koho to zajímá? Komu je to určený? Koho to má voslovit?”. Předpokladem je asi Generace Alfa, která půjde do puberty. Přepokládá se, že  ke generaci Z „…se k nim za pár let přidají lidé z generace alfa narození již v době dotykových obrazovek, budeme mít na pracovním trhu napříč všemi možnými obory najednou výraznou přesilovku digitálně otrlých mladých (a nespokojených). A to rozhodně vyžaduje interakci.” Digitálně votrlí nebudou se nebudou topit v deseti webech jedný školy.

Druhou votázkou je vobsah. Jsou–li dnešní texty a ilustrativní fotografie šedým průměrem, jaký je předpoklad, že budou lepší? Jak fotografie, tak texty jsou na pomezí umění a tí, kdo jsou dobří si to nechaj’ zaplatit. Blbý fotky, fotky z databází nebo prostředí CC0 jsou nehodný velký instituce, stejně tak texty. Obojí spadá do PR a kvalitní PR sptojí nejen na financích, ale i na osobnostech na straně zadavatele i tvůrce. Viz příběh firmy Benetton a Oliviera Toscaniho. Na to musí bejt koule a jednoduchej proces. V BlekFílds zatím není ani jedno.

Otázka třetí: Prachy nejsou všechno. Za prachy si nekoupíte jistotu, že něco bude ok, že to bude fungovat. Kreativci berou velmi vysoký honoráře přímoúměrný jejich úspěchu. A pořád nedostanete Jistotu, pořád to nemusí bejt úspěch.

Asi nejdůležitější votázkou je čtvrtá: Důvěra. To je poselství příběhů Benettonu, Applu, Škodovky, Bati a jinejch. Důvěra ve schopnosti lidí kolem. Důvěra v netradiční řešení, v nonkonfirmitu jistej stupeň anarchie. Jenže právě proti tomu jdou Brouk Pytlik, Bohyně, Bohové, Polobohové a Houbaři rozumí všemu nejlépe. A za pět a půl mega přece už něco musíme dostat ne? Vždyť to vošetřilo právní voddělení, provedli jsme průzkum, víme jak na to. Ale zeptal se někdo Generace Zet nebo Generace Alfa?

Teorie Chaosu říká, systémy se za stejnejch podmínek nechovaj’ stejně. A Zkušnost k tomu dodává: Může-li se něco podělat, tak se to podělá.

V době guerillovýho marketingu a reklamy, v době nevypočitatelnosti a chasu, v době liquid modernity to vše jaksi nefunguje. Pokud čtete Eca nebo Baumana, tak ti se tím zabejvali docela dlouho. Úspěch stále víc budou mít malý, jednoduchý a flexibilní řešení, ta jsou totiž jediný schopný reagovat na rychle měnící se nálady. To je totiž poučení z dnešní Covidový situace: není ani tak důležitá, přestože je fantastická, rychlost reakce lidský vědy a medicíny, protože Systém stejně nestíhá, ale fascinující je rekce viru samotného. Ten se měníprůběžně a tím nutí měnit celej globalizovanej Systém.

Ale trochu optimizmu na závěr: Třeba se mejlím.

Tlustej Jake se na nový weby těší. Doufá, že mu tam budou Bulánci.

ŘEZÁČ, Jan. Proč MENDELU vyhodí 5,4 milionů korun z okna. Https://medium.com/ [online]. 24.2.2020 [cit. 2021–02–26]. Dostupné z: https://medium.com/house–of–%C5%99ez%C3%A1%C4%8D/pro%C4%8D–mendelu–vyhod%C3%AD–5–4–milion%C5%AF–korun–z–okna–9fb14fbb935c

Generace ALFA – testováno na vlastních dětech [online]. 3.2.2020 [cit. 2021-02-26]. Dostupné z: https://www.gradua.cz/blog/generace-alfa-testovano-na-vlastnich-detech.html

TOSCANI, Oliviero. Reklama je navoněná zdechlina. Praha: Slovart, 1996. ISBN 80-85871-82-3.